8 Nisan 2010 Perşembe

ROMAN KAHRAMANLARI

Uzun bir süreden beri tekrar bir ya da bir kaç edebiyat dergisine abone olmak ve düzenli olarak okumak istiyordum. Gençlik yıllarımda (Nedir bendeki bu gençlik yılları takıntısı bilemiyorum) Varlık Dergisi'ni takip ederdim elimden geldiğince ama sonra bırakıp gittim. Geçenlerde bir deneme yapmak için yeniden Varlık Dergisi'nin son sayısını ve Yapı Kredi Yayınları'ndan çıkan Kitap-lık Dergisi'ni aldım ancak bir türlü kararımı veremedim.

Ben ne yapsam ne etsem diye oyalanırken Gülda'nın Notos'tan bahsetmesi ve Ender'in de bir gazetede tanıtımını gördükten sonra abone olabilir miyiz sorusu beni harekete geçirdi ve Notos'a abone oldum ve tüm sayılarını aldım, şimdi tek tek okumaya başladım.



Bunun ardından Bozgun Odası adlı bir blogda tesadüfen ROMAN KAHRAMANLARI adlı yeni bir edebiyat dergisi ile ilgili bir yazı gördüm ve çok ilgimi çekti çünkü dergi çeşitli edebiyat yazılarını ve konularını içeren bir dergi olmaktan öte bir şeyi denemeye karar vermiş ve okuduğumuz kitaplardaki kahramanlar üzerine Genel Yayın Yönetmenliği'ni Ümit Zileli'nin yaptığı bir dergi çıkarmışlar. Notos'a abone olduğum gün Roman Kahramanları'na da abone oldum hemen. 0216 371 17 37 Nolu telefonu ararsanız hemen yardımcı oluyorlar internet (www.romankahramanlari.com) üzerinden ben biraz sorun yaşadım çünkü.

Derginin giriş sayfasında Irmak Zileli'nin yazdığı “MERHABA” başlıklı yazıda her sayıda iki yerli, iki yabnacı roman hakkında yazılar/incelemeler hazırlamak ve yazıların sadece edebiyat penceresinden değil de psikolojiden edebiyata, felesefeden tarihe, hukuktan antrolopojiye kadar insan bilimlerinin farklı dallarının penceresinden yaklaşmanın anlamlı olacağından hareket ettiklerini ifade ediyor. Bu ilk sayıda her ne kadar edebiyatçıların yazısı var olsa da her türlü yazınsal ürüne ve bilimsel çalışmaya yer verebileceklerinin sinyalini veriyor Irmak Zileli.

Bu sayıda dört kahramana yer verilmiş; Hasan Ali Toptaş'ın Bin Hüzünlü Yaz Roman Kahramanı Alaaddin; Atilla İlhan'ın Kurtlar Sofrası'ndan Mahmud Ersoy, Albert Camus'nün Yabancı ve Veba'sından Meursault ve Rieux ve Ferenc Molnar'ın Pal Sokağı Çocuları'ndan Nemeçsek.



Dergide Camus'nün Yabancı ve Veba'sı ve kahramanları üzerine yazılan yazılarını okumak bana şiddetle yeniden bu iki kitabı tekrar okuma isteği uyandırdı içimde. Nemeçsek ise çocukluğuma dair okuma anılarını canlandırdı gözümde. Ayrıca Feryal Tilmaç'ın Cevdet Bey ve Duygusuz Oğulları adlı yazısı da çok hoşuma gitti ve neden en sevdiğim kitaplardan biri olduğunu anımsattı bana.



Dergide yer alan "Sizin Roman Kahramanınız Kim?" başlıklı soru altında ise bazı yazarların verdiği cevaplar yer almış. Örneğin Adnan Binyazar için Hamlet ve Don Quijote, Erendiz Atasü için Virginia Woolf'un Deniz Feneri romanındaki Mrs Ramsay,Mehmet Eroğlu için Conrad'ın eserindeki Lord Jim'miş.



Benim hemen aklıma gelen roman kahramanı her zaman Camus'nün Yabancı'sındaki Meusault ve Kafka'nın Değişim adlı romanındaki Gregor'dur.

Peki sizin roman kahramanlarınız kimler?

Sevgiler
Billur

7 yorum:

Romankarakteri dedi ki...

Benimde ilgimi çeken bir dergi,merak edenler için fiyatı 10 tl iki ayda bir yayınlanacak.

JoA dedi ki...

farklı bir teması olduğu için benim de ilgiyle izlediğim bir yayın. küçük bir düzeltme yapayım: 3 ayda bir yayımlanıyor. 2. sayı çıktı:)

Gulda dedi ki...

Benim çok roman kahramanım var ama hiç aklımdan çıkmayanları;

Opsesif bir tavırla sanırım, her yıl Yabancı’yı okuyorum ve Meusault gibi yapmasam da benim de sıklıkla başıma güneş geçiyor. Dolayısı ile Meusault listemin başındadır.

Hiç unutamadığım cümleleri ve tespitleri ile Ingeborg Bachmann’ın Malina’sı

Tutunamayanlar’ın Turgut Özben’i (Oğuz Atay)

Orhan Pamuk’un Galip’i (Kara Kitap) Şair Ka’sı (Kar)

Mehmet Eroğlu’nun Ayhan’ı

Tabi Kasabanın En Güzel Kızı Cass yani ben:) (Charles Bukowski)

Bir sürü de genç kahramanım var:

Jerome David Salinger’in mükemmel kitabı Gönülçelen’den; Holden Caulfield

Mark Twain’den Huckleberry Finn

Harry Potter’dan Hermione

Şu ara Dünya’nın en sert 15 yaşındaki delikanlısı Kafka Tamura (Sahilde kafka- Haruki Murakami)

Unknown dedi ki...

Billurcum Albert Camus'den bahsetmen beni yıllar oncesine goturdu... Yıl galiba 1988-89 ....
Yabancı yı okudumak benim hayata dair bakısıma cok buyuk bir farklılık getirdi ve cok farklı bir pencere actı. Ve Albert Camus'nun Yabancı'sı ile beni tanıstıran sevgili Gulda'ma cok teşekkur ediyorum(biraz gec oldu 20 yıl kadar ama olsun:)
Yonca

Ayşe dedi ki...

Gülda Notos'dan bahsettikden sonra bende kitapcılarda Notos ararken Roman Kahramanlarına denk geldim ve bu sayıyı aldım. Yanlız bu tarz yayınlar yüzlerde magazin dergisi arasında bir köşede tek başlarına duruyorlar. Dergi köşesinin yetim çocukları gibi bende burdayım diyorlar. Az veya çok fark etmez okuyan bizler bu yayınlara üye olarak desteklememiz gerektiğini bende düşünüyorum.

Şimdi ben en çok sevdiğim karakterleri saymaya başlayınca amannnn zaten biliyoruz diyeceksiniz. Ama olsun ben yine ve ısrarla ve nefesimin sonuna kadar bağırarak :

Elizabeth Benneth diyeceğim çünkü döneminin dik kafalı ve alışa gelmiş normların dışına çıkmaya çalışan ve çıkan.

Mr. Darcy çünkü aristokrasinin son demlerini temsil eden ama halen kırıntılarını barındıran kendini beyenmiş, dik kafalı, paranın ve statünün vermiş olduğu özgüvenle kendini kaf dağında gören ama bi o kadar korumamısız ve kırılgan.

Mrs. Bennet çünkü O halen aramızda!.. O halen annelerimiz, halarımız, teyzelerimiz.... Her nekadar kızsakda onları seviyoruz!..

Jane Eyre çünkü hayat onun için ne kadar zor olsada mücadeleyi bırakmayan. Kendi reklamcısı, İş kadını, aşk kadını, koruyucu, anaç etc....

Öhööö Sookie Stackhouse :))) bunu söylemezsem olmaz 9 seri bitti 10uncu seri Mayıs da Usa de çıkıyormuş tabi Türkiye'ye ne zaman gelir bilemiyorum ama benim için çok büyük bir şans annemler abimlerin yanına gidiyor ve Mayıs da orada olacaklar heyecanla 10uncu seriyı bekliyor olacağım. Seviyorum çünkü tam bir Redneck, argo ağzına yakışıyor, mücadeleye arkasını dönmeyen, sevdiğinin NE olduğunu önemsemeden seven, basit ama ben buyum diyen.....

Çok var çok ......

on the way to wonderland dedi ki...

Merhabalar Billur Hanım,
Bu ayın başında benim blogumdaki bir yazıma yorum yapmıştınız; Madame Bovary ile ilgili bana önerilerde bulunmuştunuz. Ben de blogumda yorumunuzun altına bir yorum yapmıştım; gördünüz mü emin değilim; tesadüf ki size bir dergiden bahsetmiştim, siz (tahminimce) okumadan kendiniz keşfetmişsiniz bile dergiyi; çok sevindim. Yorumumu buraya da eklemek istiyorum.

Çok değerli yorumunuz için size çok teşekkür ederim. Önerdiğiniz öyküyü en kısa zamanda okuyacağım. Ayrıca bugün aldığım yeni bir dergi var, adı 'Roman Kahramanları'. Ben de bu dergiyi bu ay keşfettim, zaten 2. sayısıymış. Bu sayıda Emma Bovary incelemesi yapılmış 5 ayrı kişi tarafından (ikisi akademisyen olmak üzere). Şöyle bir göz atabildim sadece, onu da en yakın zamanda okuyup Madam Bovary'yi okumaya geri dönme şevkini edinebileceğimi düşünüyorum. Belki siz de bu dergiden yararlanabilirsiniz incelemeniz esnasında. Yeniden teşekkürler, sunumunuzda başarılar ve iyi eğlenceler.

Beril Kanık

İyi okumalar :)

billur dedi ki...

Sevgili Beril Hanım;

Kusura bakmayın yaptığım yoruma sizin karşılık yorumunuza bakma fırsatım olmadı ama nezaketiniz için teşekkür ederim.

Evet, Roman Kahramanlarını ben başka bir blogu okurken öğrendim ve hemen abone oldum. Şansıma da dediğiniz gibi bu sayıdaki kahramanlardan birinin emma bovary olması çok iyi denk geldi doğrusu.

Sunum için hazırlanırken epey araştırma yapıp, yazı okumaktayım. Neredeyse bir tez de ben yazacağım .Sunum gecesinin detaylarını düşünmekteyim, metnin içeriğini oluşturmaktayım. Dün arkadaşıma (Gülda) bunlardan bahserderken "kitaba başladın mı" diye sordu. "Hayır aslında başlamadım" deyince de epey güldü. Bu nedenle de dün kitaba başladım, epey unutmuşum (14 yaşında okumuştum sanırım)ama çok kolay okunuyor.

İlginize tekrar teşekkür ederim.

Sevgilerle,
Billur

İlginizi Çekebilir

Related Posts with Thumbnails